Dagbladets journalist Mari Sand Malm velger en merkelig
vinkling i sin reportasje 16. august. Hun spør Mona Pahle Bjerke og Nicolai
Strøm Olsen om Stein Erik Hagen bruker Canica-samlingen som et pressmiddel for
at Nasjonalmuseet skal få beholde Nasjonalgalleriet. Noe de bekrefter. Strøm
Olsen føler med regjeringen som er kommet i en ekstremt ubehagelig situasjon.
De burde
være opptatt av hva som skal skje med Hagens unike kunstsamling. Den er bygd
opp for å tette hullene i museets samling, gi et nytt blikk på utviklingen av
norsk billedkunst på 1900-tallet og sette den inn i et nordisk perspektiv.
Hagens
samling er på hele 2000 verk. Det er selvsagt umulig for Nasjonalmuseet å vise
alle. Men det er opplagt en nødløsning når museets ledelse vil begrense seg til
å plukke noen høydepunkter. Det er ikke plass på Vestbanen til det kulturhistoriske
løftet som det vil bli om en vesentlig del av Canica-samlingen presenteres der.
Og verken Hagen eller Nasjonalmuseets ledelse ønsker at Canica-samlingen skal
fortrenge museets egen samling.
Hagens samling kan selvsagt
fordeles på ulike museer i Norge og Skandinavia, men da har vi gått glipp av
den økte betydning Nasjonalmuseet kan få
om det blir tilført en vesentlig del av Canica-samlingen. Den kan man bare få
om Nasjonalmuseets utstillingsareal blir økt. Det naturlige svar vil være at
Nasjonalgalleriet fortsatt disponeres av Nasjonalmuseet.
Mange har pekt på denne løsningen. Løsningen blir ikke
dårlig fordi en riking også er enig i den. En riking som gjerne vil gi nasjonen
en av de største kunstgaver den kan få.
Innlegget kom ikke på trykk i Dagbladet
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar