I Vårt Land 29. august forteller Lerø at ”Det er ingenting
Hagen heller vil enn å flytte kunsten sin inn i Nasjonalgalleriet.” Jeg ba ham
komme med et sitat fra Hagen som dokumenterte en slik lengsel. Den 6. september
må han innrømme at han ikke kan det, men ”det er det inntrykket som er blitt
skapt. Ikke minst det hans høyre hånd på kunstfeltet, Steinar Gjessing, har
sagt.” Dermed er dokumentasjonsbehovet flyttet fra Hagen til Gjessing.
En av de få gangene Gjessing har
uttalt seg til pressen om denne saken var i Morgenbladet 2. september, da sa
han: ”Det er en misforståelse at jeg mener, eller til og med har ”krevet” at
Canica-samlingen skal lokaliseres i Nasjonalgalleriets gamle bygning,” Steinar
Gjessing mener at Hagens samling av tidlig modernistisk kunst hører hjemme på
Vestbanen. Dette er nøyaktig det samme som jeg skrev i Vårt land 29. august. Hvor
er det Gjessing har skapt det motsatte inntrykket, Lerø? Du kunne ikke
dokumentere din påstand om at Hagen ville trenge seg inn i Nasjonalgalleriet,
har du et sitat fra Gjessing å vise til?
”Jeg har
merket meg at Grønvold synes det er en interessant idé at Hagen bør få bygge
sitt eget museum,” skriver Lerø og viser dermed at han ikke forstår ironi. Hvis
Hagen skulle bygge et eget museum for sin samling og ”den flotte kunsten andre
av landets rikinger har i eie” vil Nasjonalmuseet, slik jeg skriver, gå glipp
av en kunstsamling som er skapt for å fylle hyllene i museets egen samling.
Lerø får ikke med seg hvor avhengig Nasjonalmuseet har vært og fortsatt vil
være av donasjoner og deponier fra private samlere. Det samme gjelder for alle
de større offentlige kunstmuseer i Norge og i utlandet. Lerø skriver at Hagen
har ”viljen og millionene” til å bygge et eget museum. Heldigvis har Hagen vært
tydelig på at han slett ikke ønsker det.
Publisert Vårt Land 8. september 2016
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar