Reguleringens rammer er trange, og prosjektene i
konkurransen om Regjeringskvartalet har blitt ganske like. Det er første reaksjon
på de syv forslagene. Hva som vil være avgjørende for juryen, vet vi ikke, men det
er lett å se at en del kjernespørsmål har fått svært ulike svar.
Det gjelder for eksempel
utformingen av hovedadkomsten til hele anlegget (A-blokken), forhøyningen av
Høyblokken med fire etasjer, Einar Gerhardsens plass bak Høyblokken, «Samhandlingsstrøket»
(en sammenbindende gangforbindelse mellom kontorbyggene, den skal lette
samarbeidet mellom de ulike departementene), fasadenes utforming og ikke minst
artikuleringen av kontorbyggene langs Grubbegata, særlig sett fra Youngstorget.
Dette siste er helt avgjørende for Regjeringskvartalets forhold til nabolaget.
En hensynsfull nabo?
Youngstorget ligger betydelig lavere, og derfra vil de nye,
store kontorblokkene langs Grubbegata ruve. Forslaget «Akersryggen», og noen av
de andre prosjektene, har visuelt delt opp volumene på tvers slik at de blir
smale og vertikale mot Youngstorget. Den opphakkede effekten skaper en urolig silhuett.
Det er uforståelig at byplansjef Ellen de Vibe mener at dette «gir en bedre
integrering i byveven».
«Kiming» har et konkavt volum som
ser ut til å sveve over Møllergata 19. Jeg har sjelden sett et så fremmedartet
og truende byggverk i en tradisjonell bysituasjon. Youngstorget har gjennom
historien vært et sted for folkelige manifestasjoner og er omgitt av
arbeiderbevegelses hovedsentre. Det er absurd om dette plassrommet skal
domineres av et kommandosenter for aliens.
«Adapt» og «Lysning» lar
kontorblokkene i Grubbegata være parallelle med Høyblokken. Dermed får ikke Høyblokken
være alene om sin retning, men kontorblokkenes orientering gir en neddempet
effekt sett fra Youngstorget. En av kontorblokkene til «Adapt» legger seg rolig
bak Møllergata 19 og respekterer den gamle politistasjonens symmetri. «Vidsyn»
har kontorblokker som er avkuttet på skrå slik at kortsidene blir smalere. Det
skal gi økt sikkerhet, bedre plassrom og motvirke turbulens. Arkitektene mener
dette også vil gi en «lett identifiserbar geometrisk form», og det kan være.
Men spørsmålet er om statsadministrasjonen ønsker å bli identifisert med et så
påfallende ytre.
Samarbeidets form
Noen av prosjektene lar samhandlingsstrøket bare være synlig
som broer i 2. etasje mellom kontorbyggene. Andre bruker sammenkoblingene til å
definere Einar Gerhardsens plass, rett bak Høyblokken, som det sentrale
plassrom i anlegget.
For «Kiming» er
samhandlingsstrøket prosjektets bærende ide. Kiming er øyets opplevelse av
horisonten, blir vi fortalt, og her blir det navnet på samhandlingsstrøket som
knytter sammen kontorbyggene, denne gang i 5. og 6. etasje. Forslagsstilleren
forteller at samhandlingsstrøket representere nåtiden. Under den er «bybasen» (fortiden)
og øverst ligger «toppbyggene» med en mer skulpturell utforming (fremtiden). Forfatterne
skriver at de to kontrasterende volumene «skaper en spennende dualitet i
bebyggelsesformene.» Men kanskje er det heller slik at denne enkle metaforbruken
er et dårlig utgangspunkt for å skape harmonisk arkitektur.
Ansiktet, ankomst og
fasader
Høyblokken blir fire etasjer høyere enn Erling Viksjø tegnet
den og beholder dermed sin posisjon som den høyeste og den dominerende
bygningen. De fleste lar påbygget få en fasade som ligner mest mulig på
Viksjøs, og kanskje er det klokt, selv om bygningens proporsjoner nå blir helt
endret, og det er lite sannsynlig at tilbygget blir oppført i naturbetong.
«Lysning» prøver seg med å la Høyblokkens
nye etasjer føres videre
fra strukturen nedenfor, men i et nytt formspråk der de vertikale linjene
skrår og smelter sammen. Det oppstår en geometri med skråflater som vi kjenner
fra Terminalbygget på Aker brygge. Tilbygget blir altså noe nytt selv om det er
avledet av Viksjøs arkitektur. Andre går lenger i å selvstendiggjøre tilbygget.
Hos «Sekvenser» er tilbygget en kasseligende glassboks på toppen. Det
gir assosiasjoner til «storebror ser deg». «Kiming» tydeliggjør Viksjøs
opprinnelige Høyblokk, og det er en vakker tanke, men det blir underlig når
tilbygget så vidt får lov til lande på hver kortside.
Y-blokken erstattes som kjent av den
nye A-blokken, hovedadkomsten til hele Regjeringskvartalet. «Sekvenser» har en
lav A-blokk med gress på taket, den går i ett med parken foran Hammersborg. «Rak
rygg» skaver ut midtpartiet til Y-blokken og lar de tre endene bli stående som
noen slags skateramper. Riktignok blir Picassos fiskere bevart, men forslaget
fremstår mest som en protest mot vedtaket om å fjerne Y-blokken. Hos «Lysning» og
«Adapt» blir A-blokken skråskåret slik at det blir luftigere mot Hammersborg og
Akersgatas vridning fanges opp. «Adapt» understreker A-blokken som et svar på
Henrik Bulls G-blokk og de opprinnelige planene om en symmetrisk komposisjon
med lindealléen som midtakse. «Akersryggen» trekker A-blokken, en kvadratisk
glassboks, lengst mulig tilbake slik at inngangstorget glir over i parken foran
Hammersborg.
Flere av prosjektene beskriver
materialer og fasadeuttrykk som i liten grad dokumenteres i det visuelle
materiale. Mange av forslagene har rasterfasader med et nøytralt og
sammenhengende uttrykk. Det gjelder også «Adapt», men her oppnås det også en
viss variasjonsrikdom. «Lysning» legger vekt på å artikulere de nederste
etasjene for å skape «et
rikt og mangfoldig visuelt uttrykk mot bakkeplan». Linjeføringen der er
beslektet med deres forslag til Høyblokkens forlengelse. «Kiming» har gått
lengst bort fra det neddempede og viser noen særegne flettverksfasader som vil
fremmedgjøre Regjeringskvartalet fullstendig fra resten av byen.
Juryen og Statsbygg
Juryens oppgave er ikke
å finne frem til det beste prosjektet, men å utpeke to likestilte vinnere. Så
skal Statsbygg forhandle med de to, evaluere deres kvalifikasjoner og honorarkrav;
se hvem som har kommet med «det beste tilbudet». Selve prosjektet er bare en av
faktorene som teller med når Statsbygg skal bestemme hvilket at de to teamene
som får oppdraget. Det er en sørgelig ordning som svekker juryens posisjon og fratar
konkurransen dens egentlige fokus.
For virkeligheten er ikke som
Statsbygg ønsker at den skal være, at det alltid er to prosjekter som er like
gode slik at det er likegyldig hvilket av dem som blir realisert. Tradisjonelt
er det slik at når en klar vinner ikke kan kåres, er ikke konkurransen
avsluttet. Da blir det en ny runde mellom de som står likt. Nå for tiden skal
det konkurreres på andre ting enn prosjektets kvalitet. Som honorar.
I
konkurransen om Nasjonalmuseet på Vestbanen ville Statsbygg ha tre vinnere, men
juryen insiterte på at én av dem var en førstepremievinner. Det var en opplagt
løsning for det var lett å se at kvalitetsforskjellen mellom Kleihues/Schuwerk
og de to andre «vinnerne» var meget stor. Statsbygg opplyste at arkitektenes løsning
vil være det viktigste kriteriet i sluttvurderingen og ville telle mellom 50 og
70 prosent. For oss som fulgte prosessen fra innsiden var det likevel en nifs
opplevelse. Statsbyggs interne prosess endte med at et av de andre «vinnerprosjektene»
ble jevnstilt med førstepremievinneren. Kanskje hadde ikke Klaus Schuwerk vært
så enkel å ha med å gjøre i forhandlingene? Vi vaklet på kanten av skandalen,
og det er kjent at også Kulturdepartementet var livredde for at andre enn
førstepremievinneren skulle få jobben.
Vi får
krysse fingrene og håpe det går bra i konkurransen om Regjeringskvartalet. Og la
oss håpe det er siste gang vi opplever denne konkurranseformen. NAL oppfordres
til å arbeide intenst for at juryen i fremtiden får anledning til å fullføre
sitt arbeid, og kåre én vinner, også når de viktigste arkitektkonkurransene
skal avgjøres.
Publisert i Arkitektnytt
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar