Fjorårets monografihefte om Carl-Viggo Hølmebakk,
utgitt av japanske Architecture and Urbanism, var ikke en isolert hendelse. Det
bekreftet norsk arkitekturs styrkede internasjonale renommé.
Ved århundreskiftet utga to nordiske arkitekturtidsskrifter
egne temahefter om norsk samtidsarkitektur.[1]
Den slags anerkjennelse fra naboer er ikke hverdagskost. Når det likevel fikk
liten oppmerksomhet, skyldtes det at mange andre utenlandske publikasjoner
hadde gjort det samme.
Det er udiskutabelt at norsk arkitektur har fått økt
internasjonal prestisje og at antallet norske presentasjoner i internasjonale
fagtidsskrifter har økt kraftig siden 1980. Vi skal ikke her gi noen
fullstendig oversikt over dette fenomenet, men trekke frem to sentrale tidsskrifter
som har viet norsk samtidsarkitektur spesiell oppmerksomhet: The Architectural
Review (London) og Architecture and Urbanism (Tokyo).
Vår mann i London
I 1977 ble utstillingen Finland
bygger 1970-75 vist i Oslo kommunes informasjonssenter like ved
Konserthuset i Vika. Det var den femte utstillingen i en serie som det finske
arkitekturmuseet sto for. Disse presentasjonene, som ble visst rundt om i
verden, skal ha bidratt sterk til den solide posisjonen finsk samtidsarkitektur
hadde i etterkrigstiden, også etter Alvar Aaltos døde i 1976.
Da Norske arkitekters
landsforbund opprettet Norsk arkitekturmuseum i 1975 var en av
hovedgrunnene at man ønsket en
institusjon som kunne gjøre det samme promoteringsarbeidet som det finske
museet hadde stått for, og bare tre år etter museets opprettelse, var en
tilsvarende norsk utstilling klar: 10 år
norsk arkitektur 1978.[2]
Den hadde en enklere form og var mindre omfattende enn det finske forbildet,
men fungerte som et forspill for det som fulgte.
Fortsettelsen kom åtte år senere.
NAL fylte 75 år i 1986, og jubileet ble markert med en mer ambisiøs
presentasjon av nyere norsk arkitektur. Den satsingen gjaldt tiåret 1975-1985,
og var et samarbeid mellom Arkitekturmuseet, som laget utstillingen, og
Byggekunst, som lot et dobbeltnummer være katalog for utstillingen. Siden har
Arkitekturmuseet laget oversiktsutstillinger hvert femte år, en norsk og en
engelsk versjon. Sistnevnte har vært finansiert av Utenriksdepartementet og må
ha hatt betydning for å gjøre norsk samtidsarkitektur kjent for et
internasjonalt publikum.[3]
Det som er viktig i vår sammenheng
er at redaktøren for Architectural Review i London, Peter Davey, ble invitert
til å sitte i juryen. Dette gjorde han hele fire ganger og hver gang skrev han
en kommentarartikkel i det Byggekunst-heftet som var utstillingens katalog.[4]
Det viste seg at Davey som nyutdannet arkitekt hadde bodd et år i Oslo og
jobbet på et norsk arkitektkontor, noe som gjorde at han hadde en «soft spot» for Norge.
Architectural Review har blitt
utgitt hver måned siden 1896 og i etterkrigstiden har tidsskriftet flere ganger
introdusert nye begreper, som Gordon Cullens «townscape» på 1950-tallet. Peter Davey ble
redaktør i 1980 da bladet manglet en tydelig profil. Det fikk det med den nye
redaktøren som både hadde arkitekturhistorisk kompetanse[5] og
dessuten kommenterte samtidsarkitekturen med tydelighet. Han trakk frem
bygninger med lokalt særpreg og likte uvanlige stilformer som ekspresjonisme og
organisk arkitektur. Dessuten gjorde han bladet til et internasjonalt
tidsskrift med ambisjon om å sveipe over hele kloden.
At en så profilert redaktør, som
ledet et av verdens ledende arkitekturtidsskrifter i 25 år, var positivt
innstilt til Norge, var en lykke. Og når han i tillegg gjennom to tiår deltok i
et juryarbeid som ga ham en grundig orientering om norsk samtidsarkitektur, er
det ikke rart at Architectural Review i hans redaktørtid viste langt flere
norske bygninger enn tidligere.
La oss være tydeligere: Før Peter
Davey ble redaktør, var norsk arkitektur helt usynlig i AR[6].
Nå ble det annerledes. Syv presentasjoner av norske bygninger på 1980-tallet,
hele 44 på 1990-tallet, 29 i det første tiåret i det nye århundre, men bare tre
bygninger etter 2010[7].
Hele seks ganger har en norsk bygning vært på forsiden[8],
og augustnummeret i 1996 var et spesialhefte om norsk samtidsarkitektur.
Det er ikke arkitektene selv som
presenterer sine verk i Architectural Review, de blir gjennomgått og vurdert av
andre fagfolk. I disse årene benyttet bladet blant annet Ingerid Helsing Almaas
og undertegnede. Siden ble det engelske arkitekter som hadde vært i Norge å
sett bygningene. Eller så skrev Peter Davey anmeldelsene selv, av og til under
sitt synonym Henry Miles når han bare hadde fotografier og tegninger å holde
seg til.
Peter Daveys leder i hans
norgesnummer (8/1996) har overskriften Civilisation
in the North, og der forteller han om Oslos urbane kvaliteter. Han
beskriver de meningsbærende institusjonenes tetthet rundt Karl Johan-aksen. «This humanistic and rational model
of civilised life is precise and elegant» Han roser nyere bygninger som
Norges Bank og VG-huset og særlig Aker Brygge «one of the finest inner-city
developments built anywhere in this century.» Davey beklaget at det er så
lite nyere norsk byarkitektur med i norgesnummeret. Grunnen var at mye allerede
var presentert i AR. Til gjengjeld tok heftet med bygninger fra mange deler av
landet av: Karasjok, Bergen, Jæren, Stavanger, Bamble, Portør, Lillehammer,
Tromsø, Eidsvoll og Trondheim.
Davey ser villateppet som sprer
seg rundt Oslo, og mange andre byer, og han liker det ikke (California
transported to the north.) Selv
om den nye oljerikdommen har forandret Norge «remains a dignified Scandinavian
respect for the values of society, balanced with respect for the importance of
every individual within it.» For Davey er Norge en anstendig nasjon hvor
det fortsatt fins felleskapsfølelse og en nærhet til naturen og det naturlige.
Sett fra Japan
Architecture and Urbanism (A+U) utkommer månedlig, og den
fortløpende nummereringen tyder på at bladet ble startet på begynnelsen av
1970-tallet. Tidsskriftet utmerker seg med sikker arkitektonisk vurderingsevne
og nyter høy internasjonal prestisje. Layouten er sober, ganske momumental og endrer
seg lite fra et tiår til det neste.
I de
siste tretti årene har tidsskriftet vist stor interesse for norsk
samtidsarkitektur. To bygninger av Narud Stokke Wiig ble presentert i 1992:
Jørn Naruds eget hus på Abbediengen i Oslo og utbygging av rådhuset i Sandvika.
I 1997 fulgte Sverre Fehns fritidsbolig ved Mauritzberg slott i Sverige, og på
slutten av året ble arbeider av Carl-Viggo Hølmebakk vist over hele 46 sider.
39-åringen var da helt i begynnelsen av sin karriere, og det var en imponerende
debut i det prestisjetunge bladet.
Neste
årgang ga plass til flere norske arkitekter, noen unge og en erfaren: Sverre
Fehns museum på Domkirkeodden (1/1998) og et samfunnshus i Sveits av Rolf
Gestlauer og Inger Mohne (6/1998). Og deretter (4/1998) Lepra-hospitalet i
Lasur, India tegnet av de to studentene Jan Olav Jensen og Per Christian Brynhildsen,
som fikk 20 sider. Siden har arbeider av Jenssen og Skodvin vært vist ti ganger.
Det er vanskelig å tenke seg at noen arkitekter i verden har vært i bladet hyppigere
enn dem. Første presentasjon (09/1999) var på 76 sider.
A+U 1/1999 var
i sin helhet viet Sverre Fehn. Siden har det kommet et monografinummer til om
en norsk arkitekt: Carl-Viggo Hølmebakk (10/2016). Mellom disse to heftene har
det vært to andre rene norgesnumre: (12/2004) Norway. Fehn and His Contemporary Legacies og (13/2011) Norwegian Architecture. Towards Sustainability. Og mellom
disse to heftene kom: (10/2009) Utzon,
Fehn and Now. Architecture in Denmark and Norway. Det blir 4 ½ temahefter
om norsk samtidsarkitektur. I tillegg har det japanske bladet vist mange norske
bygninger i andre hefter av tidsskriftet.
Sverre Fehn ble den norske
inngangsnøkkelen til A+U. I 1997, samme år som han fikk Pritzker-prisen, ble et
av hans arbeider for første gang viste A+U. Presentasjonen av Carl-Viggo
Hølmebakk, noen måneder senere, inneholdt et introduksjonsessay av den
tidligere direktøren av det tyske arkitekturmuseet, Wilfried Wang, der han pekte
på Fehn som Hølmebakks læremester.[9] Norsk
arkitektur som en fortsettelse av arven etter Fehn, er den beretningen som A+U
har vært mest opptatt av. Det er ikke så underlig. Eleganse, konstruktiv
klarhet og en poetiske nerve gjorde Fehn til et viktig forbilde for norske
arkitekter. Han var ikke bare en av verdens ledende arkitekter, men også en
glimrende pedagog. I løpet av 24 år som professor ved AHO veiledet han
hundrevis av studenter, og denne lærergjerningen er uten tvil en hovedgrunn til
den kvalitative veksten i norsk arkitektur.
Ingen offentlige tiltak har
stimulert norsk arkitektur som Nasjonale turistveier. Kombinasjonen av det
dramatiske norske landskapet og små arkitektoniske installasjoner skapt av unge
norske arkitekter har vært en stor internasjonale suksess. A+U har lagt vekt på
norsk naturforståelse under overskriften «Sustainability». I lederen i Hølmebakk-nummeret
(10/2016) understreker redaksjonen at den overveldende norske naturen inngir ærefrykt
som i Hølmebakks Vøringsfoss-prosjekt balansere mellom frykt og kontroll. I en
verden med en økende antall naturkatastrofer, er Hølmebakks åpne, klare og
kraftfulle holdning til naturen en vekker, mener tidsskriftet. Slik får
lærdommen fra Fehn og Norberg-Schulz en økologisk og eksistensiell aktualitet.
En effekt av A+Us vedvarende
interesse for norsk arkitektur har vært at tidskriftet har trykt mange tekster
som skal gjøre norsk arkitektur forståelig for et internasjonalt publikum.
Etter at Wilfried Wang i 1997 introduserte Carl-Viggo Hølmebakk for A+Us lesere,
har bladet publisert essays skrevet av
tolv ulike forfattere: Christian Norberg-Schulz, Mirei Yoshida, Kyna Leski,
Thomas McQuillian, Morten Skjåstad, Karl Otto Ellefsen, Halvor Weider Ellefsen,
Mirza Mujezinovic, Martin Braathen, Carl-Viggo Hølmebakk og undertegnede. Disse
mange blikkene på norsk arkitektur har gitt oss et interessant materiale å
studere når denne perioden av norsk arkitektur skal sammenfattes.
Publisert i Arkitektnytt
[1]
Arkitektur 8/1998 (Stockholm) og Arkitekten 15/2006 (København). Begge med
oversiktsartikkel av UG.
[2]
Utstillingen ble juryert av Svein Jørgensen og Erik Ødegård med Dag Rognlien
som redaktør for katalogen og den drivende kraft bak prosjektet.
[3]
Arkitekturmuseet laget også andre internasjonale utstillinger som ble
finansiert av Utenriksdepartementet: Norwegian Wood, Biblioteket i Alexandria
og Snøhetta. Det er beklagelig at UD ikke lenger har midler til finansierer
dette og at det nå er slutt med slike internasjonale utstillinger produsert av
Arkitekturmuseet (nå Nasjonalmuseet).
[4]
Byggekunst 4-5/1986, 5-6/1990, 1-2/1996 og 2-3/2001.
[5]
Hans grunnleggende bok Arts and Crafts
Architecture kom i 1980, det året han ble redaktør.
[6]
Bare to artikler i 1902 om bygninger fra Christian 4s tid.
[7]
Med ”norske bygninger” menes bygninger tegnet av norske arkitekter (også de som
befinner seg i utlandet) og bygninger i Norge (også de som er tegnet av
utenlandske arkitekter).
[8]
Lillehammer kunstmuseum, Villa Busk, Sametinget, Hamsun-senteret, Biblioteket i
Alexandria og Operaen i Oslo.
[9]
Forbindelsen mellom Hølmebakk og Fehn ble ytterligere understreket ved at
monografinummeret om Fehn hadde et essay av Hølmebakk om Fehns eneboliger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar