På tilsvarende vis er det med
Nasjonalmuseet. I snart ti år har institusjonen hatt blikket vendt mot
Vestbanen og det nye museumsbygget som nå reises der. Man har vært redd for å
snakke høyt om Nasjonalgalleriets posisjon i norsk kulturhistorie og at norsk
kunstliv utviklet seg symbiotisk med den etappevise utbygging av museet.
Bygningen og norsk kunsthistorie er intimt forbundet. De renessanseinspirerte
fasadene forteller hva dette er: en nær slektning av tilsvarende kunstmuseer som ble bygd rundt om i
Europa på 1800-tallet.
Nasjonalmuseet kan nå snakke tydelig om
sitt store behov for utstillingslokalene utover det nybygget vil gi. I løpet av
de senere tiår er det bygd opp viktige private samlinger som det vil være en
ulykke om institusjonen må takke nei til. Dessuten vil det være galskap om den
kulturelle kontinuitet brytes og Nasjonalgalleriet ikke lenger skal være vårt
nasjonalgalleri. Kunsthistorien og kulturhistorien bør fortsatt ligge som to
parallelle beretninger på hver sin side av løkka.
Rektor Ole Petter Ottersen og museumsdirektør
Håkon Glørstad har uttrykt misnøye med Menons rapport om Nasjonalgalleriets
fremtid. Statsbyggs konseptvalgsutredning foreslo at Kulturhistorisk museum
burde overta det ærverdige kunstmuseet. Menons kvalitetssikring kom til en
annen konklusjon: Nasjonalmuseet og Kulturhistorisk museum likestilles og
valget mellom de to er et politisk spørsmål. Det er godt at Statsbyggs skjeve
rapport ikke ble stående uimotsagt. Menon har skapt en balansert situasjon hvor
Tullinløkkas kulturhistoriske ladning nå kan få avgjørende betydning.
Om noen år vil en stor utvidelse skape en
helt ny situasjon for Vikingskipmuseet. Dessuten har det lenge ligget i kortene
av Kulturhistorisk museum overtar Kristian Augusts gate 23 når Nasjonalmuseet
snart forlater sitt administrasjonsbygg. Dermed frigjøres Historisk museum for
slike støttefunksjoner og vinner mye utstillingsareal. Skulle det være behov
for mer, bør det bygges en smal, frittliggende utstillingsbygning langs
Kristian Augusts gate. Dermed vil Tullinløkka få en naturlig avslutning, og de
to museene blir visuelt bundet sammen. Vår fremste urbane komposisjon
(universitetet og de to museene) blir skjermet for det meget uheldige jusbygget
som ENTRA nå reiser. Dets oppblåste og oppløste form skyldes politiske vilje
til broilervekst og uforstandige råd fra Riksantikvaren.
Publisert i Dagsavisen 6. juni 2017
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar