Et
moderne norsk munnhell sier: ”Når vedtaket er fattet begynner debatten.” Den
30. januar vedtok bystyret reguleringsplanen for Nasjonalmuseet på Vestbanen.
Dagen etter hadde Aftenposten en kritisk debattartikkel av Mette Svendsen. Hun
bygget på et innlegg i bladet Arkitektnytt der landskapsarkitekt Nina Marie
Andersen er skeptisk til museets forhold til sine omgivelser. De to etterlyser
større vindusflater, offentlig adkomst til taket og mer grønt.
Glass og kunst
Er det
så sikkert at man skal se inn i offentlige bygninger? De forbipasserende kan
ikke følge aktiviteten inne i Nationaltheatret, Universitetet på Karl Johans
gate eller Nasjonalgalleriet. Kravet om store vindusflater tilhører
modernismens kommersielle verden. Et museum må få lov til å være noe annet.
Europas historiske byer er en blanding av butikkenes åpenhet og mer lukkede offentlige
bygninger. For museer er hovedregelen at utstillingsarealene har få vinduer.
Nasjonalmuseets
nybygg åpner seg der det kan: Designavdelingen har fire vinduer. To mindre og
et kjempestort vindu til avdelingen for eldre kunst i 2. etasje. Et 21 m langt glassfelt
til undervisningsrommene. Et 16 m langt vindu til bokhandelen og tilsvarende
for restauranten. Et 18 m langt vindu til biblioteket. – Så helt utilnærmelig er museet
ikke.
Alle på taket?
”Sikkerheten
lenge leve”, skriver Andersen med tydelig ironi. Bakgrunnen er at
Nasjonalmuseets takterrasse bare vil være tilgjengelig for dem som besøker
museet. Operaen i Oslo er utformet slik at allmennheten kan spasere opp på
taket. Men kravet til sikkerhet er helt annerledes for et nasjonalmuseum som
har Norge største kunstsamling og forvalter svært mange av høydepunktene i
norsk kunsthistorie. Derfor må Nasjonalmuseets tak være et uteareal som
tilhører museets indre verden, slik det er med den frodige hagen til Lousiana
og det vakre gårdsrommet til Museum of Modern Art i New York. ”Sikkerheten
lenge leve.” Innbruddet i Vestlandske kunstindustrimuseum for kort tid siden
forklarer hvorfor Nasjonalmuseet, uten ironi, slutter seg til en slik
formulering.
Jungel og død
Svendsen
etterlyser ”en overraskende urskog” på museets forplass. Hva er koblingen til
Nasjonalmuseet? Må skogen fortsatt være det mest dekkende bilde på Norge og det
nasjonale? Det er lettere å forstå at Quai Branly, det etnografiske museet i
Paris, har en jungel ved inngangen til sin institusjon. Nasjonalmuseets
forplass er ikke tenkt som en skog eller en jungel, men en ”borggård”, en
steinlagt urban plass åpen for kunstverk, uteservering og annen aktivitet.
Andersen
hevder at Nasjonalmuseet vil gi bymiljøet et dødsstøt. Vil Aker Brygges mange
butikker og serveringssteder lide ved å ha en nabo med en hovedsakelig
innadvendt karakter, slik museer tradisjonelt alltid har hatt? Er de lukkede fasadene
til British Museum en ulykke for bydelen Bloomsbury i London? Nasjonalmuseet,
Norges klart mest besøkte museum, har skatter folk vil se, og de vil skjønne at
museets fasader er annerledes enn hverdagens hus.
Publisert i noe forkortet utgave i Aftenposten 13. februar 2013.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar