Hører
Søsterhjemmet i Tønsberg til de viktigste arkitekturverkene i Norge fra det 20.
århundre? Selvsagt ikke. Men våre bymiljøer ville bli svært utvannede om vi
bare lot toppverkene overleve. Og Søsterhjemmet er en vakker bygning med
interessante historiske og kulturelle røtter som må tillegges stor vekt.
Tønsberg må ha et stort overskudd av kulturminner om man vurderer å rive dette
byggverket.
Ved siden av språket er det våre fysiske
omgivelser som tydeligst gir oss identitet. Bygningene er ikke bare rammene om
våre liv, de gir også stabilitet. Bygningene kalles den tredje huden. Innerst
er kroppen, så klærne og til sist husene. Husene er ikke bare praktiske
innretninger, de er en del av oss, de er med på å definere oss. Man kan også si
av husene er den store historieboka, og vi befinner oss midt i den. Bygningene
gir direkte kontakt med tidligere generasjoners livsform og levemåte. Selvsagt
skal man føye til nye ark i historieboka, men man skal tenke seg godt om før
man river ark ut av boka. Stedet blir kulturelt fattigere når dets historiske
sjikt tynnes ut.
Elevhjemmet i Tønsberg handler om mennesker og
byggverk. Navnene til to person finner vi over hovedinngangen, ”Halfdan og
Ragnhild Wilhelmsens elevhjem” står det skrevet med gullskrift. Donatoren var
altså en av distriktets sentrale næringslivsmenn, og byens myndigheter kalte i
takknemlighet gaten der huset ligger opp etter ham: Halfdan Wilhelmsens allé. –
Kan man kutte et slikt historisk bånd? Den forgylte dedikasjon gjør
Søsterhjemmet til et minnemonument, hvem fjerner et minnemonument? Dessuten
handler det om en yrkesgruppe og om kvinnehistorie. Sykepleierne som hadde vist
Wilhelmsens slik omsorg og som han ville takke. Kan man rive huset og fjerne
takken?
Og til sist er det arkitekten og arkitekturen.
Wilhelmsen engasjerte en av tidens beste norske fagmenn: Otto Leegaard Scheen.
Sammen med sin kollega Otto V. Juell tegnet han blant annet Vinmonopolets
fabrikkbygning på Hasle i Oslo, uten tvil norsk funksjonalismes fremste
industribygning. I deres omfattende produksjon er det også verd å peke på at de
tegnet Industrigata 40 i Oslo, en av mellomkrigstidens fineste
forretningsgårder.
I en artikkel i Norsk Arkitekturmuseums årbok for
1997 skriver kunsthistorikeren Thurid Vold: ”Elevhjemmet ved Fylkessykehuset i
Tønsberg fra 1927 er i en enkel og nøktern nyklassisisme med assosiasjoner til
engelske villaer i Georgian Style.” For egen del vil jeg føye til at det er
velproporsjonert og har en imponerende verdighet. Det er opplagt et vernevernig
hus. Og det kan ikke være vanskelig å finne en bruk som vil passe huset og
derved sørge for at det fortsatt vil være en del av Tønsbergs bygningsarv. Å
rive det er meningsløst og kortsiktig.
Publisert
i Tønsberg Blad 20. februar 2013
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar