Når Jérémie McGowan tar så kraftig avstand fra den forrige basisutstillingen
på Arkitekturmuseet, åpner han for en meningsutveksling om hans og min
utstilling, skriver Ulf Grønvold.
Å markere avstand til andre er en måte
å få frem hva man selv står for. I Arkitektnytt
10/2014 blir kurator Jérémie McGowan intervjuet om Nasjonalmuseets nye
basisutstillingen for arkitektur, den kalles Byggekunst. I løpet av intervjuet rekker han å uttale seg kritisk
om det svenske arkitekturmuseet i Stockholm, det tyske arkitekturmuseet i
Frankfurt, Dansk Arkitektur Center i København og det nederlandske
arkitekturinstituttet i Rotterdam. Derfor er det et fornemt selskap jeg har
havnet i når McGowan sammenlikner sin basisutstilling med den forrige:
«Byggekunst er på mange måter den
motsatte utstillingen av Historiens Hus.
Den var bygget rundt et paradigme som jeg aktiv jobbet mot, nemlig at man
forsøker å beskrive en historie som samlingen ikke har dekning for.»
Det er en
opplysende formulering. Arkitekturen klippes ned til det man klarer å formidle
ved hjelp av museets samling. Det betyr for eksempel at Bergen droppes fra
utstillingen fordi alle bergensarkitektene (bortsett fra Helge Hjertholm) har
gitt sine tegninger til Bergen byarkiv. Skal ikke den faste, nasjonale
utstillingen om norsk arkitektur forholde seg til den rike bygningsarven i Norges
nest største by? I den forrige basisutstillingen var det modeller av Bryggen,
Bergen jernbanestasjon, Den Nationale Scene, Sundt varemagasin og Damsgård. Pluss
materiale om Nygårdsparken, Alvøen papirfabrikk, Torgalmenningen, Fyllingsdalen
kirke, Grieghallen, Loddefjord skole og Villa Konow av Frederik Konow Lund.
Vi som laget Historiens Hus. Norsk arkitektur gjennom
1000 år på 1990-tallet mente at emnet var større og mer betydningsfullt enn
museets samling. Plassproblemer gjorde det uhensiktsmessig å vise
originaltegninger. Derfor var våre pedagogiske virkemidler korte tekster, som
skulle være både informative og ha en viss språklig spenst, samt strektegninger,
fotografier og forenklede by- og landskapsmodeller. Og mange nyproduserte
modeller av enkelthus laget av modellmakerne Turid og John Hestermann. Alle i målestokk
1:100 så det skulle være mulig å sammenlikne størrelsen på de ulike bygningene.
For oss sto pedagogikken sto høyere i kurs enn ærefrykten for
originalmaterialet.
La oss gå litt
nøyere inn på disse modellene. Intervjueren Martin Braathen forteller at de var
dokkehus, «som direktør Ulf Grønvold kalte dem.» Dette har han fra et intervju
i 1996 i nynorskavisen Dag og Tid der
jeg ble gjengitt slik: «elektroniske verkemiddel vart vurdert, men dei kan fort
bli gammeldagse. Vi trur på den tredimensjonale miniatyren, dokkehuset,
som ein blir fascinert av i barndommen.»
Problemstillingen
var formidling via elektronikk eller fysiske modeller. Når Arkitektnytts
redaktør tar ordet «dokkehus» ut av sin opprinnelige sammenheng får det en helt
annet ladning. Kanskje falt han for fristelsen fordi våre modeller var
naturalistiske, mens vi i etterkrigstiden har vært vant til anemiske balsamodeller,
slike som de vi møter i den nye basisutstillingen. De er vakre abstraksjoner
som lar de rene bygningsformene tre klart frem. Men det er interessant at
mellomkrigstidens modeller, som Hvattum og Lending har gjort oss kjent med, var
naturalistiske. Det er ikke tvil om hva den vanlige museumsbesøker lettest forholder
seg til.
«Det finnes ikke
lenger én enkelt historie,» forteller McGowan, og derfor har han valgt «å jobbe
med postmoderne ideer om multinarrativer.» Altså ingen sammenhengende beretning,
men mange frittstående fortellinger. Med stor skrift på utstillingsveggen forkynner
McGowan: «Arkitektur begynner med ideer.» Og derfor presenterer utstillingen «et
utvalg arkitektoniske ideer fra Nasjonalmuseets samling.» Altså ikke tegninger,
men ideer. Men hvilke ideer? De skyvbare glasskjermene er fine og
originaltegningene er vakre, men hvordan skal folk få tak i «ideene»? De korte
tekstene er dessverre lite bearbeidede og mangler substans. Som pedagogisk
hjelpemiddel er utstillingens største element ganske hjelpeløst. Utstillingen fungerer
bare om du står ved siden av en formidler som peker og forteller.
Hva er alternativet
til McGowans flagrende fragmenter? For eksempel å fortelle de «mange
historiene» innenfor en kronologisk ramme. Det er Nasjonalmuseet ikke fremmed
for, det gjør basisutstillingene i Nasjonalgalleriet og Kunstindustimuseet. Det
var også det vi prøvde på med Historiens
Hus. For eksempel om 1800-tallet:
Den nye hovedstaden, empire, byvillaen, byparken, industrireisingen og de nye
kulturbyggene på slutten av århundret. Meningen var å knytte sammen samfunnsutvikling
og arkitektur, et perspektiv som nå er helt fraværende.
«Hva slags
funksjon har den nye utstillingen,» spør Braathen, og McGowan har to svar: 1.
Vise smakebiter fra arkivene. 2. Bidra til en større internasjonal diskurs om
arkitekturutstillinger. Utgangspunktet er altså ikke publikums behov, blikket
er innadvendt, rettet mot den museale verden. I katalogen til Historiens Hus sto det: «Historiens hus
møter du igjen, i full målestokk, rundt om i Norges land.» Vi ønsket å koble
utstillingen til virkeligheten utenfor museet vegger. Gi de besøkende et
redskap til å få tak i et historisk forløp, introdusere dem til noen
konstruksjonsmetoder og til å se forskjellen på viktige stilarter.
«Jeg er skeptisk
til en retorikk om at det fins en særnorsk erfaring som har ledet til en
særnorsk arkitektur. Arkitekturen her inngår også i en generisk vestlig linje,
og de interne forskjellene du finner her, finner du overalt., » forteller
McGowan. Det er altså de generelle internasjonale utviklingstrekkene som er
interessante, ikke de lokale eller nasjonale. Det fins en særnorsk erfaring,
akkurat som det fins amerikansk eller fransk. Historie, klima, geografi og
mange andre faktorer gjør at kulturutrykkene blir forskjellige i disse landene
– selv om de alle er del den vestlige erfaringskretsen. Derfor er det ikke underlig
at vårt nasjonalmuseum lenge har vært opptatt av slikt.
I
intervjuet understreker McGowan arkivmaterialets betydning, og alle
arkitekturhistorikere vet at det kan være informasjon der som man ikke får hvis
man begrenser seg til å studere bygninger. Men han går videre.
Samlingsmateriale er «like så viktig å diskutere som realiserte bygninger. Om
ikke enda viktigere.» Det er altså en manglende interesse for den nasjonale
kulturs særtrekk og en prioritering av arkivmateriale foran bygningene som er
en del av mennesker hverdag
I 1934 lanserte
Harald Hals ideen om et Norsk arkitektur- og bygningsmuseum. Det skjedde i en
artikkel i St. Hallvard hvor han gikk
inn for å redde uerstattelige tegninger, utkast, foto og modeller som var i
ferd med å bli ødelagt. Men han var tydelig på hva som var viktigst. Slik åpnet
han sin artikkel:
«En tidsalder
efterlater sig neppe noget annet
dokument som forteller så klart og forståelig om dens liv, dens kulturelle
stilling, utvikling og mål, som de bygninger der blir stående igjen efter den.
Og de som skal bygge nutid og eftertid har ikke så gode læremestre i noget
annet som i disse overleverte byggverk.»
Publisert i Arkitektnytt 1-2015
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar