”Erling
Viksjø ønsket å lindre konflikten mellom Trefoldighetskirke og Deichman,”
skriver professor Einar Dahle i
Aftenposten 5. desember. Det er et ekko av Viksjøs begrunnelse i Byggekunst i 1959 da han ville ”skape
orden i et kaotisk bybilde.” Slik arkitektretorikk er umulig å ta på alvor. Er
det konflikt og kaos når en nygotisk kuppelkirke ligger ved siden av et
klassisistisk bibliotek? Må det foretas kirurgiske inngrep for å forhindre at bygninger
i ulike stilarter sees sammen?
Det er ikke tvil om at Y-blokken
har arkitektoniske kvaliteter, men dens frie form er problematisk. Viksjøs
forelskelse i den sprikende bygningsformen gjorde at Y-blokken ble presset inn
i et bymiljø hvor det ikke var plass til den. Derfor er Y-blokken et overgrep. Omtrent
samtidig ble det digre UNESCO-hovedkvarteret bygd i Paris. Det har en tilsvarende
form, men der er kvartalene store og den delen av Paris flat. I Oslo manglet en
tomt til Y-blokken. Så fikk vi lokket, og Viksjø måtte finne opp det tullete
behovet for å skille Trefoldighetskirken og Deichman. Et resultat ble et ubehagelige
byrom foran Deichman med avvisende kontorfasader, et krumt hjørne og et
nødvendig hull for brannstasjonen.
Før lokket kom var Arne Garborgs
plass et pusterom i byen, en lysning som tilhørte den kubiske
hovedbrannstasjonen. Nå har den både mistet sin tydelighet i bybilde og blitt
puslete uten visuell kontakt med de seks utrykningsportene nedenunder.
Dessuten tapte byen en viktig del av
sin topografi. ”Hammersborgs skjønne Beliggenhed er ikke nok erkjent”,
fremholdt slottsarkitekt Linstow i 1838 og foreslo at en ny sognekirke burde
oppføres der. Slik fikk Trefoldighetskirken sin plassering. Høydedraget ble
omtalt som vårt Akropolis, og det var forslag om å bygge stortingsbygning der
eller byens Rådhus. I stedet ble det bibliotek og svenskekirke. Og dermed ble Hammerborg
opprettholdt som en høyde hvor viktige offentlige bygninger fikk være synlig.
De
foreliggende planene tyder på en massiv regjeringsbebyggelse langs Grubbegata. Kanskje
vil Høyblokkens baksiden delvis bli bygget sammen med den nye bygningsmassen. Dette
er i sterk kontrast til Erling Viksjøs skisse fra 1959 der Høyblokken og
Y-blokken vises som to frittliggende figurer satt ut på et sammenhengende åpent,
flatt dekke; en modernistiske bebyggelsesidée som ikke vil overleve den
prosessen vi nå står foran. Men vi vil trenge pusterom
som gjør at vi orker det gigantiske regjeringskvartalet som nå trolig kommer.
Og da bør vi ofre det vakre overgrepet som Y-blokken er og fjerne det plagsomme
lokket. Dermed blir det mulig å få
tilbake Arne Garborgs plass og gjenvinne Hammersborg som et av byens viktige
høydedrag. Kjetil Rolness har gått inn
for at biltrafikken i Ring 1 flyttes ned i en tunell, og han har rett.
Heller
enn å redde Y-blokken bør Riksantikvaren få fjernet Høyblokkens to øverste
etasjer og gi oss tilbake dens opprinnelige profil. Det er det Viksjø-verket
som fortjener å bli reddet.
Publisert i Aftenposten 17.12.2014
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar