Regjeringens høyblokk skal stå og
Y-blokken rives. Det er nok den endelige avgjørelsen vi har fått, selv om
redaktør Anna B. Jenssen maner til strid for Y-blokken. Det er en del av oss
som ikke føler noe ubehag ved konklusjonen.
Det
er fullt mulig å regne Erling Viksjø som en av de betydeligste norske
arkitekter etter 1945, og samtidig mene at Y-blokken er en uheldig løsning for
byen. At Oslo kan være bedre tjent med en annen bebyggelse.
Problemet med Y-blokken er at den
har en fri form som passer best i et åpent lende. I et luftig naturlandskap,
uten en eldre bykjernes restriksjoner, ville den skulpturelle formen ha kommet
til sin rett. Når det ikke er så problematisk med UNESCO-hovedkvarteret i Paris,
som har en tilsvarende form og ble reist omtrent samtidig, skyldes det at
kvartalene der er store og den delen av Paris er flat. I Oslo var situasjonen
annerledes. Viksjø ville reise en bygning som han ikke hadde noen tomt til.
Derfor måtte skapes et nytt bylandskap for at den sprikende bygningen skulle
kunne bygges. Et dekke ble støpt over Arne Garborgs plass, og dermed mistet
Hammersborg sitt drama som høydedrag, byens topografi ble fattigere.
Faktisk er det mye greiere med
høyblokken. Riktignok har den en annen form og størrelse enn nabobebyggelsen,
men den forholder seg til viktige premisser i Henrik Bulls opprinnelige plan
for regjeringskvartalet. Høyblokken ligger der midtpartiet skulle vært i Bulls
ufullførte komposisjon, og Rikshospitalets gamle allé fikk ny betydning som
markør av Høyblokkens hovedinngang.
Y-blokken var tenkt som et
modernistisk svar på det granittkledde Finansdepartementet, den ene fløyen som
Bull fikk reist av sin grandiose plan. Slik forholder også Y-blokken, et stykke
på vei, til den urbane situasjonen. Dens fasade mot Høyblokken er fint
artikulert, og den krumme, favnende vegg virker enda mer velbegrunnet etter av
det sirkulære bassenget fra tidlig på 1990-tallet tydeliggjorde Høyblokken som regjeringskvartalets
origo.
Problemet er Y-blokkens fløy mot
Hammersborg. Viksjøs argumentasjon om at det var gunstig å skille
Trefoldighetskirken og Deichman fra hverandre, er selvsagt tull. Det er derimot
svært uheldig at Y-blokkens nordlige fløy er et tog som bråstopper rett før det
kræsjer med fasaden til biblioteket.
Er det håp for Arne Garborgs plass?
Kjetil Rolness har gått inn for at betongdekke over plassen fjernes. Det er en
vakker, men urealistisk idé. Etter at dekket kom på plass ble Arne Garborgs
plass en utrivelig underverden som senere ble en del av en byringvei. Å fjerne
lokket og flytte trafikken ned i en ny tunell, vil bli urimelig kostbart. Vi må
nok leve med at Hammersborg er tapt for alltid som høydedrag.
Når det nå er bestemt at Høyblokken
skal bevares, kan vi gå et skritt videre å spørre: Er det den opprinnelige Høyblokken
fra 1958 vil skal tas vare på eller høyhuset slik det ble tre tiår senere med
to påbygde etasjer? Langfasaden til den opprinnelige høyblokken var en
rastervegg rammet inn av en like bred kant opp og nede, en tydelig og klar
figur. Taket var et podium hvor regjeringens luftige konferansesal fikk strekke
seg mot himmelen sammen med et heiseoppbygg kledd inn i en livgivende organisk
form. Denne avsluttede arkitekturen ble erstattet av et tilbygg som både er
trivielt og fremmedartet.
Det var kulturløst av regjeringen å se på Viksjøs hovedverk som en byggetomt for en kontorutvidelse. Det var sørgelig at sønnen, Per Viksjø, aksepterte arkitektoppdraget. Og det var trist at interiøroppdraget ble gitt Bitten Hopstock og hennes samarbeidspartnere som skapte rom og møbler i aggressiv kontrast til Erlings Viksjøs lavmælte og sobre arkitektur.
Når regjeringskvartalet nå skal fornyes kan gamle feil rettes opp. Da bør vi få tilbake høyblokkens opprinnelige silhuett og frigjøre de to vakre bygningene på Hammersborg fra Y-blokkens innpåslitne nærvær.
Publisert i Morgenbladet i forkortet utgave fredag 27. juni 2014
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar