Norge
satser for tiden ganske ambisiøst på å presentere nasjonen med nye ambassadebygg
i utlandet. Kristin Jarmunds i Katmandu, Nepal (2008/2012) er flaggskipet;
ambassadørens residens i Sofia, Bulgaria (Per Martin Landfald + N1 Arkitekter i
2009) har en elegant og kompakt løsning og Arne Henriksens prosjekt for Teheran
ser lovende ut. Likevel er det vanskelig å overgå den norske ambassaden i
Stockholm, Knut Knutsens mesterverk fra mer enn seksti år tilbake. Det har å
gjøre med dens inderlighet og usnobbete eleganse, en uovertruffen landskapsforståelse
og de gjennomarbeidete detaljene.
Den boken
som nå har kommet om stockholmsambassaden er på 128 sider. 77 av disse sidene
er rene billedsider. Derfor er dette i første rekke er en billedbok der Espen
Grønlis fotografier er det bærende element. Men hvordan er de vakre rommene
knyttet sammen? Riktignok fins selvsagt husets plantegning i en rekke andre
publikasjoner, men det er vel ikke grunn god nok til å droppe den her? Det er
ikke bare arkitekter som vil bli skuffet over den mangelen.
Forlegger
og kunsthistoriker Ole Rikard Høisæther skriver om ambassaden som
arkitekturverk mens den UD-ansatte kunsthistorikeren Kathrine Lund tar for seg
interiøret og kunsten. Det blir mye om kunsten, hvert maleri får sin omtale.
Lund er ambisiøs og operer med noter. Men dessverre blir vektingen mellom de to
forfatterne så ulik. For arkitekturverket må være bokens fokus. Det er Knutsens
verk som gjør at vi er opptatt av ambassaden i Stockholm, ikke bildene på
veggene. Dessverre har Høisæther intet nytt å fortelle om huset, det er en velkjent
standardberetning vi får høre.
I
utstillingskatalogen Brytninger. Norsk
arkitektur 1945-65 (Nasjonalmuseet 2010) drøftet redaktør Espen Johnsen
begrepet ”Det organiske” og satte ambassaden inn i et arkitekturideologisk
perspektiv som er fraværende i Høisæthers tekst. I Arkitekturmuseets årbok for
1997 skrev Ingvar Mikkelsen artikkelen ”Knut Knutsen og hans storverk i
Stockholm.” Det er en innlevd studie av husets komposisjon og romorganisering, en
forståelse som man ikke finner i den nye boken. Trolig er ikke forfatterne
kjent med disse tekstene. I alle fall har de ikke tatt dem med på
bibliografilisten.
Bokanmeldelse i Arkitektur N 6-2013
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar