Kulturdepartementets
uvilje er hovedgrunnen til at kunsten forvises fra den bygningen som den er
sterkest knyttet til.
I mer enn åtte år har en av de viktigste brikkene i norsk
kulturliv vært i spill: Hva skal skje med Nasjonalgalleriet når Nasjonalmuseets
nybygg åpner i 2020? Dramaet startet i mai 2008. Da innkalte kulturminister
Trond Giske til en pressekonferanse og forklarte at Nasjonalmuseets planlagte
nybygg ikke skulle reises på Tullinløkka, men på Vestbanetomta.
Tomten er stor, og der kunne det
planlegges et mer rasjonalt museumsanlegg enn på Tullinløkka. Hva
Nasjonalgalleriet skulle brukes til, hastet det ikke å bestemme, sa
regjeringen. Myndighetene var uten sentimentalitet når det gjaldt vårt eldste
og mest ærverdige kunstmuseum.
Sterke folkelige protester førte
til at Stortinget i desember 2014 ba Regjeringen utrede om Nasjonalgalleriet
fortsatt kunne være en del av Nasjonalmuseet.
Statsbyggs konseptvalgutredning, som forelå våren 2016, viste at Nasjonalgalleriet i
realiteten bare hadde to aktuelle interessenter: Nasjonalmuseet og Kulturhistorisk
museum.
Til manges forbauselse foreslo Statsbygg
at Kulturhistorisk museums myntsamling, antikke skulpturer og middelalderske
kirkekunst rykker inn i Nasjonalgalleriet. Dette til tross for at
stortingsflertallet ved sin anmodning klart viste at det ønsker at
Nasjonalmuseet beholder sin gamle hovedbygning.
Avvisningen av Nasjonalmuseet
skyldes et underliggende premiss som ikke nevnes i utredningen: Regjeringen vil
ikke! Både den forrige og nåværende kulturministeren har bekreftet at
regjeringen ikke ønsker å opprettholde Nasjonalgalleriet som et visningssted
for kunst. Kulturdepartementet ønsker ikke den kostnaden og går derfor på tvers
av Stortingets uttalte ønske.
Avvisningen skjedde ved en
omgående bevegelse. Stortinget var opptatt av Nasjonalgalleriets skjebne.
Regjeringen svarte med å bestille en utredning om alle statlige bygninger fra
Geografisk oppmåling til og med Nasjonalgalleriet. Dette ga
manøvreringsmuligheter. Dermed kunne Universitetet lansere begrepet «Byuniversitet»
og fortelle at de hadde funksjoner for alle de involverte bygningene.
Nasjonalmuseets alternativ om
bruken av Nasjonalgalleriet til kunst var å gjøre det til et sted for
fordypning med verk fra egen samling og fra andre samlinger. Museet nevner tre «scenarier»:
Skulpturmuseum, Nordisk kunst fra første halvdel av det 20. århundre eller
Utvalgte kunstnerskap.
Trolig hadde Nasjonalmuseets
forslag stått sterkere om det hadde hatt en entydig profil. Museet fremmet ikke
det alternative som allmenheten håpet på: at den eldre delen av museets samling
fortsatt vises i Nasjonalgalleriet. Kulturdepartementets visjon om at
museumsbygningen på Vestbanen skulle være heldekkende gjorde det umulig. Når departementet
ikke ønsket at Nasjonalmuseet skulle beholde Nasjonalgalleriet, ga det en lojal
museumsledelse få muligheter.
Det er dette som gjør at
Statsbygg i sin utredning kan oppsummere situasjonen slik: «Museet har ikke
meldt om behov eller ønsker for ytterligere lokaler eller fortsatt bruk av
Nasjonalgalleriet, men har på forespørsel beskrevet tre alternative muligheter
for videre bruk av Nasjonalgalleriet til kunstformål.» Denne tilbakeholdenhet gjorde
det svært vanskelig å forholde seg til tidens største tilvekstmulighet: Canica-samlingen.
De nødvendige
giverne
Nasjonalmuseets
nybygg får en størrelse som Kulturdepartementet har fastsatt, og som museet har
akseptert. Men et tilbud i september 2014 viste at de gitte rammene var for
trange.
Da skrev Gunnar Danbolt en kronikk
om Stein Erik Hagens Canica-samling, Norges største private kunstsamling. Den
er bygget opp av kunsthistorikeren Steinar Gjessing nettopp med henblikk på å
tett hullene i Nasjonalmuseets samling. Det er snakk om ca. to tusen verk med
en verdi på vel en milliard kroner. Samlingen gir et supplerende perspektiv på
modernismens utvikling i Norge og setter utviklingen inn i en nordisk
sammenheng. For å kunne oppnå det, må man vise en vesentlig del av samlingen,
trolig femhundre verk. Arealsituasjonen på Vestbanen gjør det bare mulig å plukke
noen høydepunkter fra Hagens samling, men da avstår man fra den
storslagne mulighet som Hagen og Danbolt lanserte for to år siden. Utstillingsarealene på
Vestbanen er ikke store nok til å håndtere et slikt tilskudd. Eller andre
betydelig private gaver. Donasjonene må integreres i museets egen samling, og
det vil være naturlig at den eldste kunsten havner i Nasjonalgalleriet. Det
meste av Canica-samlingen er nyere kunst og hører hjemme på Vestbanen.
Tilskuddet fra Hagens samling vil løfte museet opp til et av
Nordens fremste. Hagens tilbud ble avvist av kulturministeren. Torhild Widvey
hadde ikke forståelse for den kulturhistoriske betydning av gaven, eller
hvilken glimrende demonstrasjon den ville være på et samarbeid mellom det
offentlige og det private.
Høydepunktene i Nasjonalmuseets samling er private
gaver. Uten dem hadde museet vært redusert til et provinsmuseum. Nasjonalmuseets
beskjedne innkjøpsmidler gjør at museet har vært, og fortsatt vil være,
avhengig av donasjoner og deponier fra private samlere. Det samme gjelder for
alle de større
offentlige kunstmuseer i Norge – og i utlandet.
Kostnader og muligheter
Stortingets spørsmål til regjeringen var om Nasjonalmuseet
kunne benytte Nasjonalgalleriet uten en
totalrenovering. Svaret er nei. Skal dagens krav oppfylles, må huset
totalrenoveres uansett om det er Kulturhistorisk museum eller Nasjonalmuseet
som skal bruke det. Forskjellen er at Nasjonalmuseet
hører hjemme under Kulturdepartementet mens Kulturhistorisk museum får sine
midler over det store Kunnskapsdepartementet. For folk flest er det
fullstendig uinteressant hvilket departement som tar Nasjonalgalleriets
driftskostnader. Det kan ikke være slik viktige kulturpolitiske spørsmål
avgjøres.
Det nye
museumsbygget på Vestbanen vil fullføre et sentralt byområde i Oslo på en
verdig måte og gi oss en velfungerende og vakker museumsbygning. Men det fritar
oss ikke fra våre forpliktelser når det gjelder Nasjonalgalleriet. Den
bygningen er skapt for å vise kunst, innhold og byggverk er sterkt forbundet.
Etter konseptvalgutredning og kvalitetssikring skal
Regjeringen sende sin innstilling om Nasjonalgalleriets skjebne til Stortinget,
og der avsluttes spillet. La oss håpe at vår nasjonalforsamling ser at i denne
saken sammenfaller tunge kulturhistoriske føringer med folkelige prioriteringer
og praktiske løsninger for hvordan Nasjonalmuseet skal kunne samarbeide med
private krefter for å utløst sitt potensiale.
Nylig fikk vi en interessant stafettveksling: På sitt
siste møte ba Svein Aaser og hans avgående styre i Nasjonalmuseet om at museet
må få beholde Nasjonalgalleriet. Man kan være oppgitt over at de ventet så
lenge med å komme frem til denne erkjennelsen. Men kanskje er dette vedtaket
den viktigste arven som Svein Aaser gir videre til Linda Bernander Silseth og
hennes nye styre som skal lede Nasjonalmuseet inn i en fremtid der både det
strålende nybygget på Vestbanen og det viktige arvestykket Nasjonalgalleriet,
hører med.
Kronikk i Aftenposten 21. desember 2016
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar